Vakantiedagboek: de paarse Veluwe

Toen de grootste vakantiedrukte in Nederland voorbij was, was het tijd voor mijn vakantie! Ik ging in de laatste week van augustus en de eerste paar dagen van september op vakantie naar de Veluwe. Ik sliep in een huisje op Landal Rabbit Hill met mijn ouders en broer. Het werd een zeer afwisselende vakantie. Hoe was dat en wat deed ik? Je leest het vandaag!

Vrijdag 27 augustus
Nadat ik vanochtend vliegensvlug mijn essentiële benodigdheden had ingepakt (lees: kleding, medicijnen en aquarelverf), reden we volledig ingevouwen in onze eigen spullen naar het vakantiepark. Daar aangekomen bestelden we als goede inluider van de vakantie bij De Brasserie borrels en bijbehorende borrelhapjes.

Toen we in ons huisje mochten gaan settelen, bleek deze niet goed schoon te zijn. Wel belangrijk met al mijn allergieën en alle astmastumpertjes in ons gezin. We kregen een ander huisje en als excuus een gratis ontbijt aangeboden. Goed opgelost! Als avondeten bestelden we vette-buik-eten bij de snackbar, waarna ik een wandeling door de omliggende bossen maakte samen met mijn vader. We wandelden zo’n 5,5 km en zagen hoe de avondzon steeds verder tussen de bomen zakte, wat spectaculair mooi uitzicht opleverde. Ik zag een eekhoorn en een konijn. #wildspotter.

De avondzon tussen de bomen

Zaterdag 28 augustus
Ik had een moeilijke start met een flinke allergieaanval (is het echt vakantie als ik die niet heb?). Desondanks verkenden we vandaag het dichtbij gelegen Harderwijk. Ik kocht een leuk t-shirt en wat tekenspullen (what else is new?) en we deden aan sightseeing bij de mooie stadspoorten en oude huisjes van Harderwijk. Mijn indruk van Harderwijk is dat het er niet groot is, maar wel een mooie oude binnenstad heeft. Op het terras bestelde ik een gigantische chocolade milkshake. Hij kwam in een groot glas met slagroom bovenop, alsof ik in zo’n Amerikaanse diner uit de films zat.

Harderwijk

We aten in het huisje een zelfgemaakte maaltijd, waarna ik weer aan de wandel ging. Deze keer in mijn eentje zo’n 8 km. Ik wandelde een stuk van de ‘Kootwijkerveen route’, waar ik een paadje vond over de bloeiende heide. Dat de heide dit jaar en juist op dit moment zo in bloei staat is toch wel een mooi cadeau. Ook zag ik nog 2 reeën die samen tussen de bomen hun avondmaaltje aten.

De heide bij Kootwijkerveen

Zondag 29 augustus
Vanochtend hing het gratis ontbijt aan de deur van ons huisje. Het was een heerlijk uitgebreid ontbijt met verse broodjes. Naast ons huisje zat een vos in de bosjes zijn ontbijtje naar binnen te smikkelen. Ik had volgens mij nog nooit eerder een vos zo in het wild gezien.

We wilden vandaag eigenlijk fietsen huren, maar het bleek de hele dag te regenen. We besloten daarom naar Burger’s Zoo te gaan, wat een half uurtje van het park af ligt. Burger’s Zoo heeft gelukkig veel gedeeltes die binnen zijn. Ik vind het een prachtige dierentuin, die ruim opgezet is en veel natuurlijke verblijven heeft. Mijn favoriete dieren zijn olifanten, maar ik heb ook erg genoten van hoe de gorilla’s gevoerd werden en hoe er een pijlstaartrog over mijn hoofd zwom in de Ocean. Vanavond ben ik zelf nog even gaan zwemmen in het zwembad op het park.

Burger’s Zoo

Maandag 30 augustus
In tegenstelling tot gisteren, was het vandaag stralend mooi weer. Daarom huurden we nu wel fietsen op het park. Ik ging er samen met mijn vader gelijk op uit en fietste een route van ongeveer 15 km naar Uddel (ik weet niet waarom, maar ik vind die plaatsnaam echt hilarisch) over de bloeiende heide en door het bos met mega hoge bomen.

We hebben even geluncht in het huisje en zijn toen met het hele gezin op pad gegaan. We fietsten door prachtige natuurgebieden naar Radio Kootwijk. Dit gebouw werd in de eerste helft van de 20ste eeuw gebruikt voor de communicatie tussen Nederland en de koloniën. Het is nu een soort spookgebouw in de vorm van een raket die ineens midden op de heide staat. Onderweg zagen we nog een kudde zwijnen met jonge biggetjes. We sloten de fietstocht af met een lekker ijsje. Hoewel ik een zeer geoefende fietser ben, vonden mijn kontspieren het zadel van de leenfiets niet tof.

Radio Kootwijk

Dinsdag 31 augustus
Vandaag kwamen er twee vriendinnen van mij langs voor een dagje. We lunchten met z’n drieën bij het huisje en gingen daarna op avontuur op witte fietsen op de Hoge Veluwe. Niet ver van de ingang stak er al een flink gewei van een edelhert boven het hoge gras uit. Meneer had niet heel veel zin in beweging, want aan het einde van de middag lag hij er net zo bij. We maakten een fietstocht kriskras over het grote park. We kwamen over zandvlaktes, heide en door bos. Bij het St. Hubertus jachthuis hielden we pauze met een ijsje en ijsthee. Het was een zeer geslaagde zonnige dag!

We sloten af met pannenkoeken bij ’t Pannenkoekhuis in Hoenderloo. Dit restaurant is een echte aanrader!

Nationaal Park de Hoge Veluwe

Woensdag 1 september
Vandaag gingen we met het gezin een dagje naar de Efteling. Voor een Groninger is de Efteling vanaf de Veluwe ineens een stuk dichterbij. Het was er jammer genoeg wel heel druk, dus we moesten voor de meeste attracties best lang wachten. Gelukkig was het park lang open en hebben we de hoogtepunten (Symbolica, Droomvlucht, Fata Morgana en het Sprookjesbos) wel kunnen doen. We aten vanavond bij mijn favoriete restaurant in de Efteling: Polles Keuken. Weer pannenkoeken dus! Daar heb ik echt geen bezwaar tegen.

Samen met mijn moeder in Carnaval Festival

Donderdag 2 september
Ik werd vanochtend helaas wakker met een migraine aanval, dus heb ik bijna de hele ochtend op bed moeten liggen. Dit bed ligt een stuk minder lekker dan mijn eigen bed natuurlijk en ik ben ’s nachts telkens in gevecht met mijn dekbed, die in mijn slaap dan weer op de grond belandt.

Vanmiddag voelde ik me beter en vertrokken we naar Nationaal Park Veluwezoom. We wandelden bij de Posbank in de volle zon over de knal paarse heide heuveltje op, heuveltje af. Het was een on-Nederlands uitzicht met al die hoogteverschillen en adembenemend mooi. Dat uitzicht over de heide went echt niet.

Nationaal Park Veluwezoom

Aangezien dit de laatste avond van onze vakantie was, aten we bij De Brasserie op het vakantiepark. Ze hadden heerlijk eten en echt even wat anders dan wat ik in de meeste restaurants tegen kom. Als vegetariër had ik meer keuze dan alleen vega burger of de geijkte geitenkaasquiche. Ik had een paddenstoelenstoof met zoete aardappelfriet. Genieten!

Vrijdag 3 september
Na de laatste nacht vechten in mijn slaap, was het tijd voor een laatste kopje thee in De Brasserie. Nog verder ingevouwen in nog meer spullen, toefden we weer terug naar huis. Mijn kuiten zijn helemaal uitgewandeld en gefietst, maar ik was eigenlijk nog niet uitgekeken op de Veluwe.

Gepubliceerd door

Leonie Zuidersma

Heeft Kunst, Cultuur en Media gestudeerd aan de RUG. Is daarnaast beroepschaoot. Meer over mij weten? Check dan mijn berichten bij De Algemene Wanhoop.

Eén gedachte over “Vakantiedagboek: de paarse Veluwe”