Vakantiedagboek: Slapen tussen Alpaca’s

Het is vakantietijd! Ik sliep samen met een vriendin vier nachten in een blokhut op een alpaca boerderij in Drenthe. Ik ging op verschillende uitstapjes en maakte kennis met de verschillende kuddes alpaca’s. Vandaag lees je mee met mijn belevenissen op de boerderij en in de omgeving!

Zondag 11 juli
Vandaag begon de vakantie. We maakten als eerst een stop bij Kamp Westerbork. Via de Melkwegroute zijn we naar het voormalig kamp gelopen en hebben we daar rondgekeken. Ik was er al vaker geweest, maar voor de vriendin met wie ik was, was het de eerste keer. Voor ons beiden was het toch even indrukwekkend. Na dit bezoek, zijn we naar het museum gedeelte gegaan. Hier kreeg ik een telefoontje dat een collega besmet was geraakt met het Coronavirus en dat ik als de wiederweerga een sneltest moest gaan doen. Gelukkig bleek die negatief en kon ik met een gerust hart naar de alpacaboerderij.

We overnachtten bij “Zonneveld Alpaca’s” vlakbij het ‘bruisende’ Tiendeveen. Waar? Tiendeveen. Dat is vlakbij Hoogeveen. Ze hebben er drie verschillende kuddes met in totaal 29 alpaca’s.

Ons blokhutje is knus, simpel en back to basic. Water is er niet, dat kunnen we halen in het toiletgebouw. Gelukkig hadden we wel eigen sanitair in dat gebouwtje. Simpel, maar functioneel. Er is een klein campinggasstelletje in een keuken/woonkamer. De andere ruimte is een slaapkamer met een tweepersoons bed en een stapelbed. Dichter bij kamperen dan dit ga ik nooit komen. Om het huisje heen hebben we een ruim veldje en veel bomen. Heel veel ruimte en privacy dus!

Maandag 12 juli
Ik ben gisteren tijdens de wandeling bij Kamp Westerbork lek geprikt door een aantal gemene, vieze vliegen. Mijn benen zitten bedekt met rode, brandende en pijnlijke muggenbulten. Ik heb al vaker een allergische reactie gehad op muggenbulten, maar nog nooit zo erg als dit. Toch zijn we begonnen met een lekker ontbijtje op onze veranda, aan de picknicktafel. Hierna zijn we naar het nabijgelegen Dwingelderveld gegaan, waar we het “plankenpad” volgden. Een ontzettend mooi pad door wisselende bos en heidegebieden. Het ‘plank’ gedeelte is vrij kort, maar wel een leuke toevoeging. Hierna zijn we nog naar een ander deel van het Dwingelderveld gegaan, waar we al snel de route kwijt raakten en een andere paaltjesroute begonnen te volgen. De route stopte op een onverwachte plek, waardoor we even moesten zoeken naar de auto.

Vervolgens zijn we nog doorgereden naar Zwemplas Schoonhoven. Het water was heerlijk verfrissend voor mijn steeds dikker wordende muggenbulten. Wel vond de vriendin met wie ik was een teek op haar been. Gelukkig zat hij er nog maar net en kon hij makkelijk worden verwijderd. ’s Avonds bakten we pannenkoeken en aten die op onze veranda. Toen we onderweg waren naar het toiletgebouw, werd mijn vriendin gebeten door een valse kat (die niet bij de boerderij hoorde), terwijl hij om kopjes kwam vragen. Lekker dan.

Dinsdag 13 juli
Gelukkig zijn de bedden in ons blokhutje erg fijn en zijn we de tegenslagen van gisteren te boven gekomen. Af en toe komen alpaca geluidjes ons blokhutje binnen en soms lopen ze in de weilanden om ons hutje. Mijn benen zijn alleen niet blij. De zwelling en pijn worden steeds erger, maar het mag de pret niet drukken, want na weer een lekker ontbijt op de veranda zijn we naar Burgers Zoo gegaan. Volgens de weersvoorspelling zou het de hele dag gaan regenen, maar we hadden alleen ’s ochtends wat buien. Het is een prachtige dierentuin, een echte aanrader! Prachtige, grote, natuurlijke dierenverblijven waarin de dieren alle ruimte hebben om rond te lopen. Ik heb er echt van genoten. Mijn favoriete dieren zijn olifanten, maar ik vond ook de Maleise beren, gorilla’s en pijlstaartroggen indrukwekkend.

’s Avonds werden de pijn en zwelling aan mijn benen nog erger, ondanks ik ze in de afgelopen dagen had gekoeld en van alles had geprobeerd op het gebied van ‘prikweg’. Ik kon mijn gewone schoenen niet meer aan, alleen met mijn afgetrapte All Stars. Hierom heb ik contact opgenomen met de huisartsenpraktijk thuis, maar dat was zonder resultaat. Daarom heb ik later contact gehad met de huisartsenpost in Hoogeveen, waar ik een prednisonstootkuur kreeg. Een opluchting om eerlijk te zijn.

Dit mocht de pret niet drukken na deze mooie dag in de dierentuin. Om de dag goed af te sluiten zijn we heerlijk uit eten geweest bij Van der Valk Hotel Spier. Als je er toevallig bent; neem de Flammkuchen!

Woensdag 14 juli
De zwelling en pijn zijn duidelijk afgenomen. Vandaag komt een andere vriendin bij ons langs. Dat is een groot voordeel van op vakantie gaan in de buurt van je eigen woonplaats! We hebben haar de alpaca’s laten zien, hebben lekker geluncht en zijn toen weer naar het Dwingelderveld gegaan voor een mooie wandeling.

Rond vijf uur hadden we een ‘Feed & Greet’ geboekt met de alpaca’s. Dat was erg leuk om te doen! We kregen veel informatie over alpaca’s in het algemeen, maar ook over de verschillende karakters in de kudde. Daarnaast mochten we de alpaca’s voeren. Alles op een manier die geschikt is voor alpaca’s. Ze houden niet van aanraking en willen ook niet geknuffeld worden. Dat hebben we dan ook niet gedaan. Het was wel heel leuk om tussen de kuddes te staan en ze te observeren. Echt een aanrader! Hiervoor hoef je niet te overnachten bij Zonneveld, dit kun je ook zo boeken.

Ons huisje is ook uitgerust met een barbecue, waar we vanavond dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Als toetje hebben we marshmallows geroosterd boven de hete kooltjes.

Donderdag 15 juli
De dag van vertrek is aangebroken. Het regent pijpenstelen en dat maakt het enigszins een uitdaging om alle spullen naar de auto te krijgen. We hebben ‘doei’ gezegd tegen de alpaca’s en zijn gaan rijden. We hebben een lunch-stop gemaakt bij Van der Valk Hotel Emmen. Deze vakantie is wel een beetje Van der Valk spam, maar het was een lekker en zeer uitgebreid lunchbuffet! Een goede afsluiter van deze vakantie. Eind goed, al goed.

Gepubliceerd door

Leonie Zuidersma

Heeft Kunst, Cultuur en Media gestudeerd aan de RUG. Is daarnaast beroepschaoot. Meer over mij weten? Check dan mijn berichten bij De Algemene Wanhoop.